Tips Berjimat Cermat di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum wbt..
Selamat menjalani ibadah puasa buat semua.
Hari ni dah 5 hari kita berpuasa.
Di bulan puasa ni sepatutnya kita dapat mengurangkan perbelanjaan makan dan minum sebab kita tidak makan di siang hari kan. Tapi agak pelik jugak ada yang berbelanja lebih dari biasa di bulan Ramadhan.
Rasanya hal tersebut tidak sepatutnya berlaku. Jangan kita tergolong dalam golongan yang rugi sehingga melakukan pembaziran disebabkan terlalu mengikut nafsu.

Ingin rasanya berkongsi tips berjimat cermat yang aku baru amalkan pada tahun ini secara tekad dan nekad. Tahun lepas dah mula praktik tapi ala suam suam kuku je. Tahun ni nekad sebab ada musibah yang melanda kami yang menyebabkan amalan berjimat cermat wajar diamalkan.

Tips :
1) Jangan membeli ketika perut lapar
Memang tak membeli la ye sebab bulan puasa. Jangan kejam sangat.huhu..Pada waktu malam boleh rancang juadah untuk keesokannya dan masaklah ikut perancangan tersebut.

2)Amalkan satu hari satu jenis lauk
Aku dan En Hubby tak kisah satu jenis lauk sahaja untuk berbuka.
Nak masak banyak jenis pun susah jugak dengan sikap kecik yang merengek kalau lama-lama dengan En Hubby

3) Masak dan panaskan
Aku lebih puas makan yang dimasak di rumah. Lebih terjamin kebersihannya. Lauk yang tidak habis jangan dibuang. Masukkan dalam peti ais dan panaskan.
Kami memang biasa panaskan lauk yang sama 2 hari. Tak elok membazir. Ia amalan syaitan kan. Jangan kita terikut-ikut ngan syaitan.

4) Elakkan ke Bazar Ramadhan
Ini adalah pendapat peribadi aku. Ia terpulang kepada pendapat masing-masing. Bagiku di bazar Ramadhan mendorong kita berbelanja lebih sebab perut tengah lapar. Lagipun kebersihan belum tentu dijaga dan kadang-kadang makanan yang dibeli tidak sedap.
Jika mahu juga ke bazar Ramadhan, limitkan wang di tangan. Jangan bawa tunai yang banyak sebab kita terdorong berbelanja mengikut nafsu bukan ikut keperluan.

5) Berhenti makan sebelum kenyang
Pastikan portion nasi ketika berbuka satu senduk. Tips ini bukan sahaja dapat berjimat cermat, ia juga dapat menurunkan berat badan.

Ambil lah peluang di bulan yang mulia ini untuk berjimat dari segi wang ringgit dan menjaga kesihatan dengan makan dengan sedikit mengikut keperluan.
Jika perbelanjaan di bulan Ramadhan dapat dikurangkan, kita dapat simpan wang untuk berbelanja hari raya nanti. Raya pula jangan terlalu mengikut nafsu, rancang perbelanjaan dengan bijak agar tidak 'kering kontang' selepas raya.


No comments:

Post a Comment

Ceritaku

Kulit Cerah dan Berseri Dengan Produk Cosmoderm

Entry kali ini penulis ingin kongsikan isi hati yang telah jatuh cinta... huhuhu...dup dap dup dap hahaha... Bukan jatuh cinta kat oran...