Ikan Patin Masak Tempoyak

Hari ini adalah hari masak-masak sedunia..macam mane aku boleh kate macam tu adalah seharian aku memasak. Dari awal pagi aku memasak cucur udang, ikan patin masak tempoyak, sambal bilis...dan penutup di sebelah petang adalah kek coklat kukus..
Walaupun badan penat tapi rasa puas sebab dapat bagi suami makan kecuali kek coklat. En Hubby bukan penggemar kek. Kalo makan pun kek coklat kukus. Itupun tanpa topping..huhu
Okay menu pertama yang aku masak adalah ikan patin masak tempoyak. Kebetulan semalam keluar dengan En Hubby..tujuan asal pergi kenduri kahwin kawan En Hubby.. Selepas itu kitorang melencong ke Giant Seksyen 18 Shah Alam..selain ikan patin, aku juga beli sedikit barang dapur & barang kek..
Sebelum itu, En Hubby singgah beli sandal Adidas di Al Ikhsan Batu Tiga
(antara tempat favorite En Hubby). Waktu itu hujan turun dengan lebat. Keluar dari Al Ikhsan, kitorang makan cendol  dan rojak.
Kembali kepada cerita memasak gulai tempoyak ikan patin. Ini antara lauk favorite En Hubby. Yang paling menyelerakan baginya adalah sudah tentu masakan mak mertua aku..huhu.
Jadi untuk makan tengahari hari ni aku 'couple' kan dengan sambal ikan bilis.

Ikan patin dilumur dengan tepung gandum untuk hilangkan hanyir. Biarkan seketika dan baru dicuci sehingga bersih.

Tak perlu guna bawang. Hanya guna serai yang dititik, cili merah dan cili padi. Kisar kasar cili merah dan cili padi.

Gaulkan bahan kisar dengan 2 senduk tempoyak dan juga air dalam periuk. Gaul dengan tangan yer (baru rasa air tangan)..huhu..masak dengan api perlahan. Letak garam secukup rasa.

Ini lah rupanya ikan patin masak tempoyak yang telah siap.

No comments:

Post a Comment

Ceritaku

Kulit Cerah dan Berseri Dengan Produk Cosmoderm

Entry kali ini penulis ingin kongsikan isi hati yang telah jatuh cinta... huhuhu...dup dap dup dap hahaha... Bukan jatuh cinta kat oran...