5 Cara Berkesan Hadapi Situasi Sukar di Pejabat

Situasi sukar di sini merujuk kepada pelbagai ragam masalah di tempat kerja.
Dunia pekerjaan merupakan sebuah medan yang memerlukan kita berdepan dengan pelbagai ragam manusia.
Bukan semua yang sebumbung dengan kita dalam sesebuah organisasi berfikiran sama dengan kita.

Masing-masing berlumba untuk menunjukkan kebolehan, bijak mengatur bicara adalah lumrah manusia.
Ada yang sangat pandai bercakap tapi kerja tidak terurus.
Ada yang tidak mempunyai kebolehan berbicara dan membodek tapi kerja sangat bagus. Dan pelbagai lagi jenis manusia dalam organisasi.

Yang nyata kadang-kadang kita terpaksa berdepan dengan orang yang menyakitkan hati dan suka mengambil kesempatan terhadap orang lain.
Mengambil kesempatan bermaksud suka arahkan orang lain buat kerja yang tak sepatutnya dilakukan olehnya atau di depan ketua bercakap seolah-olah semua benda dia yang buat sedangkan mengarahkan orang lain menyiapkan kerjanya.

Memang sukar apabila terpaksa bekerja dengan orang sebegini.

Jadi kita perlu melakukan sesuatu :-

1- Bersabar, biar orang buat kita jangan kita buat orang. Buat kerja seperti biasa. Lakukan tugasan yang diarahkan oleh ketua.

2- Sesekali sindirlah orang itu secara bijaksana dan berhemah.

3- Jika kita banyak buat kerja bukan kita yang rugi, orang yang menolak kerja yang  rugi sebenarnya. Kita akan lebih cekap dan mahir dalam sesuatu tugasan.

4- Jika sampai tak tahan sangat, berjumpa ketua dan bincang secara professional. Jika ketua tidak mahu layan, bertabah lah. Janji kita dah berusaha.

5- Ini pilihan terakhir, mohon pertukaran ke unit atau bahagian lain.

* Ini sekadar pendapat dan pandangan penulis, hasilnya bergantung kepada cara kita menangganinya.

No comments:

Post a Comment

Ceritaku

Kulit Cerah dan Berseri Dengan Produk Cosmoderm

Entry kali ini penulis ingin kongsikan isi hati yang telah jatuh cinta... huhuhu...dup dap dup dap hahaha... Bukan jatuh cinta kat oran...