Karipap Inti Kentang,Ayam & Telur

Entri ini sebenarnya telah lama tersimpan  rapi dalam draft menunggu masa empunya blog mempunyai semangat untuk dikongsi bersama. Tidak mahu resepi ini hilang begitu sahaja, ada baiknya jika ia dikongsi di sini. Lagipun Ramadhan bakal tiba. Mungkin boleh dibuat juadah berbuka puasa nanti.
Karipap ini dibuat setelah keinginan untuk makan karipap Singapura yang susah nak cari di kedai. Masa ini tengah mengidam hendak makan karipap Singapura yang sangat sedap. Jadi kesudahannya adalah buat sendiri. Resepi ini sudah lupa dari sumber mana. Ianya diolah mengikut citarasa sendiri.


Bahan-bahan Inti : bawang merah, bawang putih, ubi kentang, isi ayam yang dipotong dadu.

Oleh sebab buat sedikit, bawang putih dan bawang merah ditumbuk sahaja. Sebenarnya malas hendak mengotorkan pengisar.

 Tumis bawang yang ditumbuk. Masukkan sedikit bancuhan kari daging. Kacau sebati dan masukkan ayam serta ubi kentang. Masak sehingga ubi kentang empuk. Jangan lupa letak garam dan sedikit gula.
(Sila abaikan rupa kuali yang banyak berjasa itu..Huhu)


Bagi menyediakan pastri karipap, 2 cawan gandum dan mentega (anggaran). Diuli bersama air yg diletakkan sedikit garam. Uli sehingga doh lembut dan boleh dicanai.


Inilah dia rupa karipap yang sedia digoreng. Boleh dibuat Frozen jugak jika mahu buat stok untuk Ramadhan yang bakal tiba nanti. Salah satu lagi langkah penjimatan. Tidak perlu bersesak di bazar Ramadhan dan jimat duit belanja.



No comments:

Post a Comment

Ceritaku

Kulit Cerah dan Berseri Dengan Produk Cosmoderm

Entry kali ini penulis ingin kongsikan isi hati yang telah jatuh cinta... huhuhu...dup dap dup dap hahaha... Bukan jatuh cinta kat oran...